نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: محمود محمودزاده اظهار کرد:  وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس کالا از ماه ها قبل همکاری خود را آغاز کرده‌اند البته این همکاری از چندین سو پیگیری شده و خوشبختانه نتایج مثبتی در این حوزه ها حاصل گشته است.

ایشان افزود: یکی از همکاری های بسیار مهمی که قرار است با بورس کالا صورت گیرد برقراری صندوق زمین و مسکن است که مصوبه اصلاح آیین‌نامه آن از سوی دولت گرفته شده است و به شرکت ها و سازمان های ذیربط با وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است تا طرح هایی که در این زمینه دارند را ارائه نمایند.

محمود زاده اذعان داشت: شرایط همکاری در بخش خصوصی از قبل نیز وجود داشته است که با ورود شرکت ها و سازمان های وزارت راه و شهرسازی که توانایی ارائه طرحهای وسیع در حوزه ی مسکن را دارند می‌تواند چشم انداز مطلوبی را برای صندوق زمین و مسکن در بورس کالا را رقم زند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسیر پر فراز و نشیب وزیر مسکن

معاونت وزیر راه و شهرسازی افزود: در وزارت راه و شهرسازی به استفاده از بازار سرمایه به عنوان تامین سرمایه نگاه ویژه‌ای دارد تا بدین وسیله بتوانیم کمبود منابع مالی که در این بخش وجود دارد را مرتفع نماییم از سوی دیگر مردم نیز قادر به حفظ سرمایه های خود در بازار مسکن خواهند بود.

یکی از برنامه‌های مهمی که در نظر گرفته شده این است که باید از طریق ابزارهای مالی بازار سرمایه در شرایطی قرار بگیرد که طی مراحلی چندگانه مردم  بتوانند در بخش ساخت و ساز مسکن سرمایه گذاری و مشارکت نمایند و در عین حال ارزش اقتصادی سرمایه آنها حفظ گردد و همچنین افرادی که متقاضی مسکن هستند نیز می توانند به رویای داشتن مسکن برسند.

انتشار اوراق سلف موازی مسکن یا به عبارتی همان فروش متری مسکن در بورس رویایی داشتن مسکن را می تواند محقق سازد. محمودزاده در پاسخ به این پرسش که اجرایی شدن همکاری با بورس کالا برای راه اندازی صندوق زمین و مسکن چه زمانی عملیاتی می شود ابراز داشت این پروژه بر اساس برنامه زمان بندی موجود در نیمه دوم سال جاری اجرایی است و بورس کالا نیز بایستی مجوز های قانونی را از سوی سازمان بورس اوراق بهادار دریافت نماید.



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در روز گذشته در حالی بازار ارز بعد از تعطیلات محرم باز شد که نرخ دلار از کانال ۲۷۰۰۰ تومان عبورکرد و در کانال ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه هفته پیش ۳۵۰ تومان افزایش داشته و به همین موازات برخی از مبادی فروش نیز قیمت میلگرد را افزایش دادند و البته در سایر مبادی فروش نیز از جمله پروفیل، نبشی، ناودانی و تیرآهن اکثریت فروشندگان ثبات قیمتی را لحاظ کردند.

شایان ذکر است اوضاع منطقه ی هرات نیز بهبود یافته است و مناسبات تجاری ورود ارز از این بخش مجدداً جریان پیدا کرده، اما رشد ارز ناشی از عوامل دیگری است که به طور مثال وضعیت بد بودجه دولتی و همچنین نتیجه مذاکرات موثر در نرخ ارز می باشد و در نتیجه نرخ دلار به رشد لاک پشت وارانه ی خود ادامه می دهد.

البته با بررسی  قیمت های جهانی بازار نیز شاهد ادامه اصلاح قیمت ها و کاهش نرخ محصولاتCIS  هستیم، همچنین نرخ شمش به ۶۱۰ دلار در هر تن رسیده، در حالی که نرخ شمش در اوج خود به ۷۲۵ دلار نیز رسیده بود اما آنچه که پیداست رشد دلار مانع از اصلاح قیمت‌ها در بازار داخل شده است و چسبندگی بالای قیمت‌های بازار فولاد در کنار رشد قیمت‌ها نتیجه‌ای جز عمیق تر شدن رکود و عقب نشینی خریداران ندارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سازوکار بازار آهن تحت تاثیر نرخ ارز

به طور کلی در شرایط فعلی نرخ ارز مهم‌ترین اثر را در روند بازارها دارد و وضعیت آن پر از ابهام است، برخی از کارشناسان معتقدند که ارز ممکن است به ۳۰ هزار تومان برسد اما برخی دیگربر آنند که با آغاز فعالیت های دولت سیزدهم شرایط ارز بهبود خواهد یافت و به محدوده ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان خواهد رسید که حال باید منتظرباشیم تا ببینیم دولت سیزدهم در جهت کنترل نرخ ارز چه خواهد کرد؟

با بررسی قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته مشاهده شد،شش شرکت از مبادی فروش، قیمت میلگرد را در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش دادند.

در بازار نبشی و ناودانی نیز اکثر مبادی فروش ثبات قیمت نبشی و ثبات قیمت ناودانی را لحاظ کردند البته قابل توجه است که اکثریت فروشندگان در روز گذشته فروش خود را بستند.در بازار تیرآهن نیز در بخش کیلو فروشی و شاخه فروشی ثبات قیمتی تیرآهن رویت شد. در بازار پروفیل یکی از شرکت های  افزایش قیمت پروفیل و یک شرکت نیز ثبات قیمتی را لحاظ کرد.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: بهروز امجدیان فعال بازار فولاد تهران بیان داشت: در شرایط فعلی بازار آهن و فولاد ایران وابسته به قیمت دلار است، چنانچه قیمت دلار در مسیر صعودی قرار گیرند بلاشک قیمت آهن و محصولات فولادی نیز در مسیر افزایش قیمتی قرار خواهد گرفت و بالعکس چنانچه قیمت دلار کاهشی شود، قیمت محصولات فولادی نیز در روند کاهشی قرار خواهد گرفت.

البته می توان اظهار داشت چنانچه توازن عرضه و تقاضا در بازار جریان یابد، باز هم بازار فولاد تحت تاثیر نرخ ارز خواهد بود چراکه در حالتی که تولید کننده محصولات فولادی راگران خریداری میکند ناچار است که آن را گران نیز عرضه نماید البته شایان ذکر است هم اکنون عرضه و تقاضای چندانی به چشم نمی خورد و بیشتر محصولات به دلیل نبودن مشتری در انبارها باقی می ماند و تمام انبارهای آهن در حال حاضر پر است.

اما یک امید در بازار فعلی وجود دارد چنانچه توافق برجام نهایی شود قیمت دلار می تواند کاهش یابد و در نتیجه محصولات فولادی نیز تحت تاثیر دلار کاهشی خواهد شد اما اگر مسیر توافقات آنگونه که ما انتظار داریم پیش نرود و توافقی انجام نشود شرایط فعلی باقی خواهد ماند و با تمام این اوصاف چنانچه شرایط افغانستان به سمت بحران برود می توانیم منتظر افزایش قیمت آهن و فولاد نیز باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش متقاضیان فولاد درجه دو

با توجه به این که آمریکایی ها از افغانستان خارج شده اند چنانچه این کشور به سوی آرامش و ثبات حرکت کند و ما بتوانیم محصولات فولادی خود را به این کشور عرضه کنیم قیمت ها ارزان و روند کاهشی خواهد شد.

در پایان شایان ذکر است که دو عامل اساسی در بازار ایران بسیار موثر است یکی نرخ ارز و دومی بازار افغانستان البته میتوان پیش بینی داشت با ایجاد یک توازن موثر در عرضه و تقاضا بازار ایران نیز به ثبات نسبی خواهد رسید، شاید قیمت ها روند کاهشی پیدا کنند اما متاسفانه هم اکنون رکود عمیقی بر بازار حاکم است و با این شرایط نمی توان پیش بینی قطعی بر بازار داشت اما به طور تقریبی احتمال پایداری و ثبات زیاد است.

لازم به ذکر است یکی از اصلی ترین انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم توسعه بخشی صادرات است ما نیاز داریم که صادرات را از قید و بند بخشنامه ها و قیمت های دستوری رها سازیم همچنین نیاز است تمرکز ویژه ای بر ایجاد توازن در زنجیره فولاد لحاظ گردد چرا که ما همچنان در بحث اکتشاف و استخراج عقب هستیم که نیازمند منابع مالی و کنسرسیوم و واگذاری بخشی از امور بر بخش خصوصی است.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در این روزها وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید همت وسیعی جهت ساخت یک میلیون واحد  طرح ملی مسکن داشته باشد اما آنچه که پر اهمیت است و شاید چالش پیشروی ایشان ایجاد یک مانع قوی و به عبارتی یک ضربه گیر محکم برای بازار مسکن در مقابل نقدینگی ها و جهش های پیوسته ی قیمتی است، در کنار تمامی این موارد حدود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام که نیازمند نقدینگی ۷۰۰ میلیارد تومانی هست هم چالش دیگری است. شاید با قطعیت بتوان اظهار داشت مسیر پرفراز و نشیب در مقابل وزیر مسکن قرار دارد.  

تا کنون با برگزاری ۲۷۰ نشست نمایندگان مجلس با ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه آیت الله رئیسی، اعضای پارلمان از امروز ۳۰ مرداد ماه آغاز به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می نمایند و احتمالا تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت. بر اساس شرایط حاکی موجود و نظرات منتشره می توان پیش بینی داشت که اکثر وزرای پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد خواهند شد البته برخی از این افراد شانس کمتری دارند اما با توجه به بازخوردهای نسبتا مثبت از سوی نمایندگان مجلس به طور کلی می توان اذعان داشت که رای نسبتا خوبی کابینه رئیسی دریافت خواهد کرد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رفع مشکلات وام ودیعه مسکن

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اخیرا در ۱۵ جلسه کمیسیون های مختلف مجلس شرکت کرده است و برنامه های آتی خود را در دو حوزه مسکن و راه ارائه کردند. البته ایشان در روزهای اخیرا به ندرت در رسانه ها دیده شده است و گویا ترجیح می دهند در مورد جزئیات برنامه های خود بعد از جلسه رای اعتماد صحبت نماید.البته ایشان در گفتگو با برخی از خبرنگاران اعلام داشت که به دلیل حضور در قرارگاه خاتم الانبیا با پروژه های عمرانی و بخش مسکن آشنایی دارد. 

ایشان در توئیت منتشره از خود به وضعیت بازار مسکن اشاره داشت و بیان کرد: اولین گام در حوزه مسکن تعدیل نمودن اجاره در جهت یاری رساندن به قشر آسیب پذیر جامعه است. دومین گام مد نظر ایشان تازه سازی ناوگان فرسوده و ایجاد حمل و نقل سبز بیان کرد و ایشان با اطمینان معتقد است که می توانیم و انجام این دو گام پر اهمیت شدنی است. 

یک از مسائل پر اهمیت ریاست جمهوری در دولت سیزدهم که بارها به آن تاکید داشته است مساله مسکن خانواده های ایرانی است که فی الواقع ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد. آیت الله رئیسی احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی را با قاطعیت هدف گذاری کرده اند و رستم قاسمی نیز بیان داشته که در این مورد بلا شک نهایت تلاش به کار گرفته خواهد شد تا اهداف ریاست محترم جمهوری را عملی نماییم.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن اظهار داشت: در ایران تولید محصولات فولادی استاندارد قابل قبول است و حتی در مقایسه با محصولات تولیدی دیگر کشورها از نظر کیفیت قابل رقابت و در مواردی حتی بسیار با کیفیت‌تر می باشد.

بحث مورد توجه این است که دو دلیل برای تولیدات بی کیفیت و کم کیفیت وجود دارد و در برخی ساخت و سازها کیفیت محصولات فولادی چندان اهمیتی ندارد به طور مثال اگر سازه ای نیاز به سقف کاذب داشته باشد و یا استفاده از یک محصول فولادی در مقاومت سازه یا ساختمان تاثیر چندانی نداشته باشد میتوانیم از کالای درجه دو استفاده کنیم و همچنین استاندارد خاصی نخواهد داشت.

در مصرف محصولات فولادی زمانی تخلف رخ خواهد داد که کالای تولید شده بدون نظارت و بررسی در پروژه های ساختمانی و صنعتی مصرف شود و افرادی که مسئول نظارت پروژه های ساختمانی هستند کالای درجه دو را به جای کالای درجه یک استفاده نمایند، در این شرایط یک نظارت واقعی و مسئولانه باید اعمال گردد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توازن قیمتی در زنجیره فولاد

دومین دلیل استفاده از محصولات کم کیفیت یا با کیفیت پایین  این است که هزینه کمتری پرداخت نمایند، همچنین برخی کشورها خودشان متقاضی محصولات کم کیفیت هستند چرا که به دنبال پرداخت هزینه های کمتر هستند. اما ما نیازمندیم که نظارت کافی برای تولید و توزیع محصولات وجود داشته باشد.

البته آنچه که مهم است حجم کالاهای غیر استاندارد در بازار خیلی زیاد نیست اما استقبال مصرف‌کنندگان از این محصولات به دلیل افزایش قیمت فولاد  و از سوی دیگر همچنین مصالح ساختمانی و کاهش توان خرید مصرف کنندگان برای خرید کالاهای باکیفیت دست به دست یکدیگر داده و منجر به توجه خریداران به کالاهای درجه دوم با قیمت پایین تر می گردد و تورم نیز به این مسئله دامن زده و خرید و توجه به کالاهای بی‌کیفیت بیشتر شده است.

آنچه که با اهمیت است متقاضیان محصولات درجه دو بیشتر در شهرهای دور افتاده و حاشیه روستاها هستند که در این شرایط باید نظارت افزایش پیدا کند که محصولات فولادی به هیچ عنوان در سازه ی اصلی ساختمان استفاده نگردد.

وی در پایان اظهار داشت: ترجیح فروشندگان و توزیع‌کنندگان این است که اصلا کالای درجه ۲ و بی‌کیفیت تولید نگردد و ترجیح ما نیز روی کالاهای استاندارد و قابل دفاع است اما شرایط و متقاضیان مسیر تولید را تغییر می‌دهند.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: درپی هفته ی منتهی به عزاداری سید و سالار شهیدان و همچنین تعطیلات کرونایی که بازار آهن از روز دوشنبه تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمد و به طور تقریبی می توان گفت اکثر مبادی فروش اعلام قیمت نداشتند.

اما بازهم قیمت‌ها تحت تأثیر نرخ ارز قرار گرفت و می توان گفت قیمت میلگرد سایز ۱۴ ، حدود ۱۰۰ تومان در همین هفته ی نیمه تعطیل افزایش داشت.حال آنکه در بازار چین با کاهش تولید در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ در این کشور قیمت‌های جهانی همچنان در حال کاهش است و حتی قیمت سنگ آهن در این هفته در یک روز بالغ بر ۱۵ دلار افت قیمت داشت.

در بازار داخلی نیز دولت در این روزها درگیر رای اعتماد مجلس به کابینه می باشد و تا استقرار کامل دولت مدت زمانی لازم است به همین لحاظ نمی‌توانیم به تغییر در رکود سنگین بازار و مصرف کننده امیدوار باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن تحت تاثیر نابسامانی ها

اما این روزها بحث ارز و  بازار تحت تاثیر دلار بدون توجه به سایر متغیرهای کلان است تا پیش از تعطیلات نرخ ارز به مرز ۲۷ هزار تومان نزدیک شد و برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مقاومت در این کانال فعال نشود ممکن است دلار به سرعت به ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

البته قیمت های  که در روزهای تعطیل برای نرخ ارز اعلام شد تا باز شدن کامل بازار قابل ارزیابی نیست، اما دستور ۱۲ بندی آیت الله رئیسی در مورد بودجه و از سوی دیگر کاهش بیش از ۸۰ درصدی خرید اوراق نشان دهنده کاهش ارزش ریال و از سوی دیگر افزایش ارزش دلار است.

با این شرایط پس از قطعی های پیوسته برق، صادرات برخی از محصولات از جمله پتروشیمی و فولاد و سیمان دچار مشکلاتی شده است که می تواند در تامین ارز داخلی موثر باشد.می توان اظهار داشت حتی حضور بازارساز هم به علت نوساناتی که به متغیرهای کلان اقتصادی و کسری بودجه وابسته است بعید به نظر می رسد که بتواند به طور دائم نرخ ارز را کنترل نماید.

به طور کلی شروع هفته را می‌توان این چنین بررسی کرد که بازار تحت تاثیر قیمت دلار خواهد بود و احتمال رشد قیمت با شیب ملایم یا تثبیت قیمتها وجود دارد.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: نایب رئیس تولید کنندگان فولاد ایران بیان داشت: اختلاف ارقام در میزان صادرات آهن اسفنجی بسیار ناچیز است اما مسئله اصلی که منجر به ایجاد اختلاف بین زنجیره های فولادی می شود سیاست های نامتوازن دولت است. بهادر احرامیان افزود: هم اکنون مسئله اصلی در مورد بازار آهن اسفنجی؛ تنظیم کردن قیمت این محصول است. فی الواقع سیاست های دولت باید به گونه ای اتخاذ شود که انگیزه ای برای صادرات نماند و تنها مکانیزم قیمت است که می تواند شرایط مد نظر را فراهم کند. 

ایشان اذعان داشت: نکته پر اهمیت و قابل توجه این است که به طور کلی میزان صادرات آهن اسفنجی عدد پایینی است و تفاوت های درصدی در این زمینه را که بررسی کنیم پر واضح و مبرهن است که این میزان عدد چشمگیری نیست و در حد یک نصف کشتی می باشد بنابراین زیاد نباید این مسئله را تحلیل کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداخل فعالیت حلقه‌های فولادی
 
نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران بیان کرد: قیمت آهن اسفنجی در بازار آزاد نسبت به بورس کالا گرانتر است. قیمت گذاری آهن اسفنجی در بورس و بازار آزاد با احتساب ضریبی از نرخ شمش لحاظ می گردد. می توان بیان داشت قیمت های عرضه شده در بورس کالا طبیعی است. البته شایان ذکر است میزان عرضه های بورس کالا با تناژ بالا می باشد و به همین دلیل قیمت ها در بورس کالا ارزانتر از بازار آزاد می باشد که البته نباید این چنین باشد.

احرامیان در پایان افزود: میزان صادرات آهن اسفنجی در فصل بهار سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته  یک نوسان چشمگیر داشته است. البته در قیمت گذاری این نهاده نیز باید گفت که با یک رویکرد بنگریم که هیچ تبعیضی در زنجیره پیش نیاید؛ به عنوان مثال با حذف محدودیت های صادراتی همه زنجیره باید بتوانند قادر به صادرات شوند. همچنین مواد اولیه ای هم برای تولید کنندگان پایین دستی اختصاص دهیم و در نهایت امر پر اهمیت است که با سیاستی خاص همچون لحاظ کردن عوارض از صادرات بیش از حد نیز جلوگیری کنیم و مانع از چند دستگی سیاسی شویم. در پایان امیدواریم چاره اندیشی ها و مسولیت های مدبرانه به گونه ای اتخاذ شود که مسیر صادرات و قیمت گذاری فولادی ها و تامین مواد اولیه هموارتر شود.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: روز گذشته نرخ ارز در کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت شد و روی نرخ ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان قرار گرفت؛ همچنین در بازار آهن نیز بازار صعودی البته با شیب ملایم در جریان بود. از یک سو بد خبری دیگری که به گوش می رسد گویا ده درصد برق دیماند گفته شد نیز صرفا جنبه شعاری داشته و این قول نیز محقق نشده است. از سوی دیگر همچنین عرضه های بورس کالا به حد نصاب نرسید و در نهایت برگزار نشد و در نهایت امر این مسئله منجر به افزایش موج التهابات خواهد شد.

در پی نشست مجلس نیز هیچ خبر نوید بخشی رخ نداد و صرفا تنها موردی که اعلام گشت این بود که با کاهش دما و همچنین کاهش مصرف برق وضعیت تولیدات فولاد بهتر خواهد شد. اما آنچه که مهم است جدای مدیریت ضعیف در این بخش؛ در بازار خرید و فروش در رکود است. با وجود این رکود بازار، مبادی فروش هر روز شیب صعودی قیمتی را در پیش گرفته اند و برای محصولات خود مشتری پیدا نمی کنند. اگر خوش شانس باشیم و پیش بینی های سازمان هواشناسی درست باشد و کاهش دما را شاهد باشیم باز هم در این حالت یک ماه تا عادی شدن شرایط تولید و عرضه بورس کالا زمانبر خواهد بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موج جدید افزایش قیمت ها در بازار آهن

در مورد قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته می توان اذعان داشت؛ قیمت میلگرد حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان افزایش داشت اما تعداد کثیری از مبادی فروش نیز ثبات قیمتی را در پیش گرفتند. سقف قیمتی میلگرد روی نرخ ۱۸ هزار و ۲۰۵ تومان رسید و کف قیمت نیز ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان را لمس کرد. 

در بازار نبشی و ناودانی اکثر مبادی فروش؛ فروش خود را متوقف کردند و در این میان دو شرکت قیمت نبشی و قیمت ناودانی را نیز ۱۰۰ تومان افزایش را بر قیمت محصولات خود اعمال کردند. در بازار تیرآهن نیز در بخش کیلو فروشی دو فروشنده افزایش ۱۰۰ و کاهش ۱۵۰ تومانی را لحاظ کردند. همچنین در بخش شاخه فروشی نیز شاخه های ذوبی افزایش ۲۰ الی ۱۳۰ هزار تومانی را لحاظ کردند. در بازار پروفیل نیز قیمت پروفیل افزایش قابل توجهی در حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومانی داشت اما فروشندگان همچنان به دنبال مشتری هستند؛ چرا که مصرف کنندگان همچنان در انتظار کاهش قیمت ها در بازار آهن می باشند.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: رئیس اتحادیه املاک تهران اظهار کرد: قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ چرا که میزان عرضه مسکن افزایش یافته است. مشاوران املاک تهران معتقدند: با وجود اینکه مرکز آمار و بانک مرکزی در خرداد ماه خبر از افزایش قیمت مسکن داده اند اما صاحبان ملک در حال حاضر خانه های خود را با تخفیف عرضه می کنند. 

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران اذعان داشت: تعداد فروشندگان افزایش چشمگیری داشته است و نرخ مسکن نسبت به ماه قبل حدود ۱۰ درصد ارزانتر شده است و همچنین فروشندگان ملک های خود را با تخفیف چشم گیری عرضه می کنند. به گفته ی مشاوران املاک اخیرا تعداد آپارتمانهایی که برای فروش گذاشته شده اند بیشتر شده است و همچنین فروشندگانی که در ماه قبل از فروش منصرف شده بود در ماه جاری مجددا به بازار عرضه ها وارد شده اند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اجرای طرح مالیات خانه های خالی

از سوی دیگر هزینه های ساخت و ساز مسکن  روز به روز در حال افزایش است. همانطور که در اخبار روزهای پیشین نیز اعلام شد قیمت سیمان و فولاد نیز به دلیل قطعی های پیوسته برق در حال افزایش است. چه بسا قولی که در رابطه با  استفاده از ۱۰ درصد دیماند برق نیز داده شده بود نیز محقق نشد. در حال حاضر نرخ هر پاکت سیمان حدود ۱۱۵ الی ۱۲۰ هزار تومان است و همین افزایش بی رویه و نابسامان نرخ سیمان منجر به توقف مسکن سازی شده است و در پی همین توقف نیز دیگر تقاضایی برای میلگرد رویت نمی شود، همچنین پروژه های مسکن ملی و آزاد راه تهران – شمال نیز متوقف شده است. انبوه سازان معتقدند چنانچه افزایش نرخ سیمان و فولاد به همین صورت آشفته بازار صعودی باشد احتمال افزایش نرخ مسکن در ماه های جاری چشمگیر خواهد بود. 

مصطفی قلی خسروی؛ رئیس اتحادیه املاک تهران در پایان از کاهش قیمت مسکن خبر داد و همچنین در اواسط فصل بهار سال جاری نیز وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود که قیمت مسکن حباب دارد و بلا شک باید چشم انتظار ارزانی مسکن باشیم. 

با تمام این اوصاف روند قیمت مسکن از خرداد ماه سال جاری طبق گزارش های بانک مرکزی صعودی است. در خرداد ماه سال جاری متوسط قیمت مسکن برای خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی در تهران ۲۹۶/۷ میلیون ریال بود که نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری  ۳ درصد افزایش داشته است و همچنین در مقایسه با خرداد ۱۳۹۹ در حدود ۵۶.۶ درصد افزایش داشته است.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: در هفته گذشته طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی مکران با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور در ۳۱ تیر ماه انجام شد. این اتفاق خبر خوشی بود که این خط لوله استراتژیک ۱۰۰۰ کیلومتری و رویای ایران در دور زدن تنگه هرمز را عملی ساخت. همکاری بی نظیر و چشم گیر سه شرکت مهم زنجیره ی فولاد از جمله فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین خوزستان و لوله سازی اهواز در جهت تولید تختال؛ ورق فولادی و لوله مقاوم به نفت و گاز ترش بود که به طور قطع بدون ساخت داخلی این محصولات اجرای این پروژه در زمانه تحریم از محالات بود. 

در آیین بهره برداری از خط لوله استراتژیک وزیر نفت بیان داشت: در تمامی قسمت های خط لوله گوره به جاسک و تاسیسات مرتبط به طور کامل الزامات و استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استاندارد IPS  و API رعایت شده است. بدین صورت یک کار یک ساله به صورت مشترک فی مابین شرکت ملی نفت ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد اکسین معین شد که بتوانند به استاندارد تولید تختال مقاوم به نفت و گاز ترش توسط فولاد مبارکه و استاندارد تولید ورق توسط فولاد اکسین برسند و در نهایت استانداردها در اختیار شرکت لوله ساز قرار گرفت. آنچه که چشم گیر است ورق مورد نیاز این طرح عظیم که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قطعی برق بلای جان صنعت فولاد

با تولید ۴۰۰ هزار تنی تختال API  در شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای انتقال ۱۰۰۰ کیلومتری نفت کشور؛ پروژه استراتژیک انتقال نفت خام گوره به جاسک عملی شد. حال آنکه اشتغال زایی عظیم ۱۰ هزار نفری به صورت مستقیم  و بالغ بر ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم  به موازات صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی رخ داد که این اتفاق عظیم و ستودنی است. 

در کنار خوش خبری هایی که ذکر شد؛ شوک های تلخی نیز در جریان است. قطعی برق و خاموشی ها کاهش تولیدات فولادی را رقم خواهد زد و قطعا در پی آن با کاهش عرضه ها مواجه خواهیم شد و التهابات در بازار با شیب قبل پابرجاست. فی الواقع شرکت های فولادی از ۱۵ تیر ماه یا در خاموشی به سر می برند یا در شیفت های شبانه و با ده درصد دیماند فعالیت دارند. 

به طور تقریبی می توان اذعان داشت از زمان قطعی های مداوم برق قیمت محصولات فولادی بالغ بر ده درصد افزایش داشته است. حال آنکه می دانیم این شرایط علاوه بر افزایش هزینه های تولید و چه بسا متضرر شدن تولید کننده به دلیل آسیب های ناشی از قطعی برق که بر تجهیزات وارد می شود بر مصرف کنندگان محصولات فولادی که عامه مردم هستند نیز فشار اقتصادی عظیمی وارد خواهد آورد.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از ۳۹۹ محله تهران در ۲۵۰ محله اصلا معامله ای انجام نشده است؛ گویا اگر تلاطمی در بازارهای موازی رخ دهد؛ اثرات کمتری در بازار مسکن نمایان خواهد شد و در حال حاضر ثبات نسبی قابل انتظار است.

محمود محمودزاده اذعان داشت: در خرداد ماه طی گزارشات اعلام شد که نرخ مسکن ۳ درصد افزایش داشته است؛ در حالیکه از ۳۹۹ محله در تهران ۲۵۰ محله اصلا معامله نداشته اند؛ این مسئله بدین معناست که ۶۰ درصد محلات اصلا معامله ای نداشته اند؛ حال آنکه از ۴۰ درصد مابقی نیز فقط در برخی محلات بعضا یک یا دو معامله انجام شده است. با این تفاسیر اعلام آمار در چنین شرایطی اصلا منطقی و اوصولی نمی باشد.

این آماری که اخیرا اعلام می شود بر اساس نرخ معاملات به طور میانگین است اما آنچه که مشهود است وقتی در یک محله فقط ۱ الی ۲ فقره خرید و فروش انجام شده است نمی توان آن را ملاک میانگین سنجی در نظر گرفت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساز و کار عرضه مسکن در بورس

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام داشت: در خرداد ماه سال جاری ۵۱۰۲ فقره خرید و فروش انجام شده است؛ اما وقتی ما می خواهیم آمار بگیریم باید جامعه آماری ما نسبت کل جامعه عدد قابل توجهی باشد تا نرخ آمار درست باشد. به طور مثال زمانی که در یک ماه ۱۰۰۰ معامله انجام شده و در ماه دیگر ۵۰ معامله انجام شده بلا شک نتیجه حاصل از این دو ماه کاملا متفاوت می باشد. 

محمود زاده افزود: در برخی مناطق تهران از جمله ۱، ۳، ۴، ۵ و ۶ فضای بورس بازی مسکن نمایان شده است. فرضا در شرق منطقه ۴ معاملات بسیار بیشتر از سایر محله های این منطقه است بنابراین نمی توان با استناد به قیمت هایی که از این قرار دادها استخراج می شود برای سایر محلات و یا کل تهران نرخ تعیین کرد. 

ایشان اضافه کرد: برنامه ارائه آمار صحیح و دقیق در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است؛ اما به دلیل درگیری و پیچیدگی هایی که در خصوص سامانه املاک داشتیم موضوع آمار به تعویق افتاد اما به طور قطعی جز برنامه های کاری است و به زودی آمار اعلام خواهد شد. 

معاونت وزیر راه و شهرسازی در پایان افزود: هدف اصلی این است که نباید انتظارت تورمی در بازار مسکن ایجاد شود؛ بلکه در شرایط فعلی که فروشندگان حاضرند با قیمت های پایین نیز معامله کنند و واحدهای خود را به فروش برسانند نشان می دهد نرخ های قبلی واقعی نبوده و این ثبات نسبی که هم اکنون جاری است باید پا بر جا بماند. در حال حاضر خریدار چندانی در بازار مسکن نیست و بعضا فروشندگان نیز دست نگه داشته اند اما به طور کلی بازار در حالت پایدار و به دور از هیجانات است.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس: گمانه هایی از ورورد نهادهای تنظیم گر به بازار آهن و فولاد کشور به گوش می رسد و همین خبر بر احتیاط در خرید از سوی خریداران این محصولات دامن زد.فی الواقع این خبر موثر شد تا خبر استمرار بی برقی فولادسازان را کمرنگ کند و دوباره التهابات قیمتی به راه نیوفتد. هم اکنون نرخ میلگرد فولادی روی محدوده ی ۱۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که این نرخ نسبت به ابتدای سال جاری بالغ بر ۳۵ درصد افزایش داشته است. 

در پی اعلام وضعیت قرمز تمام نقاط استان تهران و البرز از ۲۹ تیرماه تا سوم مرداد ماه تعطیل شد و در پی این تصمیم گیری بازارهای رسمی کشور از جمله بورس کالا؛ بازار سرمایه و ... تعطیل هستند اما بازار آهن از این قاعده مستثناست و بازار آهن اگرچه خرید و فروش در آن جریان دارد منتها باری از انبارهای تهران ارسال نمی گردد و بار را از انبارهای شهرستان ارسال می نمایند. هم اکنون نرخ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد در محدوده ی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می شود. هر چند این نرخ با ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان که سقف قیمتی میلگرد بود فاصله دارد اما بازم هم نرخ قابل توجهی می باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش بینی نرخ آهن بعد از تعطیلات

به واسطه خبر پیشین یعنی مسئله تعطیلی و خاموشی های مداوم فولادسازان به مدت ۲ هفته، بهای میلگرد از کانال ۱۵ هزار تومان روی کانال ۱۷ هزار تومان قرار گرفت؛ با وجود اینکه پس از این خبر کارکرد ۵۰ درصدی شبانه تولیدات فولادی جایگزین شد؛ اما این مهم نتوانست تاثیر آنچنانی در میزان تولید و عرضه داشته باشد و به این صورت التهابات و نابسامانی در بازار ادامه یافت. 

حال آنکه شرکت توانیر با اعلام وضعیت بحرانی برق اعلام داشت که از ساعت ۲۴ اول مرداد ماه سال ۱۴۰۰ ؛ تولیدکنندگان فولادی و سیمانی فقط می توانند با ۱۰ درصد دیماند خود فعالیت نمایند. بدین معنی است که استمرار کاهش عرضه فولادی و سیمانی ها را شاهد خواهیم بود. 

با وجود انتشار خبر خاموشی پیوسته ی واحدهای فولادی، نتوانست تاثیری در جهت افزایش قیمت ها و جو ملتهب داشته باشد و میلگرد همچنان در انبار اصفهان روی نرخ ۱۶ هزار و ۸۰۰ معامله می گردد که این نرخ نسبت به هفته پیشین تغییری نداشته است. 

شاید بتوان با قطعیت گفت یکی از دلایل عدم تغییر نرخ؛  تاثیرات ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع گرانی  سیمان و فولاد  و همچنین احتمال بازرسی از سوی دستگاه قضا بر کنترل قیمت ها بود و این شرایط در حالتی است که فقط یک ماه تا روی کار آمدن دولت جدید باقیست. برخی متقاضیان با ذهنیت کنترل قیمتی ظرف هفته های آینده ریسک خرید را در این بازه ی زمانی نمی پذیرند.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()