نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن در هفته‌ای که گذشت با نوسانات مختلفی همراه بود. در ابتدای هفته، قیمت‌ها در اکثر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های این بازار ثبات نسبی داشت، اما در ادامه شاهد افزایش قیمت در برخی از محصولات مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی بودیم. کارشناسان معتقدند که کمبود عرضه در برخی از گریدها و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، از جمله عواملی هستند که به رشد قیمت آهن در این هفته دامن زده‌اند...

آهن پرایس: در نخستین روز هفته پس از یک هفته‌ی نیمه‌تعطیل، شاهد ثبات نسبی قیمت‌ آهن آلات در اکثر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های این بازار هستیم. معاملات همچنان با حجم پایینی انجام می‌شود و به گفته فعالان این حوزه، نقدینگی به سمت بازارهای دیگر سرازیر شده است.

مهار دلار با مداخلات ارزی

انس جهانی طلا در روزهای گذشته روند نزولی داشته و این موضوع نگرانی‌هایی را در بازار طلای داخلی ایجاد کرده است. فعالان این بازار معتقدند که بازیگران بزرگ بازار طلا و ارز که تا حد زیادی هم‌پوشانی دارند، برای جلوگیری از ریزش شدید قیمت طلا در داخل، قیمت دلار را افزایش خواهند داد. این پیش‌بینی تا حدی درست از آب درآمد و قیمت دلار در معاملات امروز حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان نسبت به نرخ‌های پایانی هفته گذشته افزایش یافته است.

اما از طرفی بانک مرکزی با هدف مهار نوسانات ارزی و جلوگیری از افزایش قیمت دلار، اقدامات مداخله‌ای خود را در بازارهای مختلف ارزی از جمله تهران، هرات، سلیمانیه و دبی تشدید کرده است. این مداخلات که از جمله شامل تزریق حواله و اسکناس، سرکوب معاملات فردایی و کنترل قیمت تتر می‌شود، تاکنون تا حدودی در ثبات قیمت دلار و جلوگیری از رشد آن موثر بوده است.

با وجود این، برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، احتمال دارد بانک مرکزی برای حفظ ثبات در بازار ارز، مداخلات خود را تا آن زمان ادامه دهد.

رشد قیمت در بازار آهن و فولاد

طبق گزارشات دریافتی، نرخ‌های پیشنهادی کف بازار میلگرد عمدتاً در محدوده ۲۵۵۰۰ تا ۲۶۰۰۰ تومان به همراه ارزش افزوده ثابت مانده است. به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه 25.800 تومان اعلام شد و قیمت میلگرد فایکو نیز به 26.100 تومان رسید که حدود 400 تومان افزایش یافت.

همانطور که در گزارش‌های قبلی عنوان شده بود، شرکت‌های تولیدکننده میلگرد تنوع سایزهای تولیدی خود را محدود کرده‌اند و تمرکز خود را بر روی سایزهای پرمصرف گذاشته‌اند. این موضوع باعث شده تا تقاضای بالفعل در بازار کاهش یابد و تنها تقاضای بالقوه (تقاضای خرید سلف) باقی بماند. در نتیجه، حجم خروجی فیزیکی میلگرد از کارخانه‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

بنابراین در حال حاضر، تجار و کارخانه‌ها میلگرد می‌فروشند، اما به دلیل محدودیت تنوع سایز، میلگرد با مشخصات مورد نظر خریداران به طور کامل در دسترس نیست. این موضوع به نوعی باعث بروز کمبود موقتی میلگرد در بازار شده و از قیمت آن حمایت می‌کند؛ همچنین، این کمبود فرصتی را برای نوردکارانی که میلگرد را با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند، فراهم کرده تا بخشی از تقاضای بالفعل را به سمت خود جلب کنند.

در حال حاضر، برخی از تجار که پیش‌تر میلگرد خریداری کرده‌اند، با مشکل عدم تحویل به موقع میلگرد از سوی کارخانه‌ها مواجه هستند. این موضوع به دلیل کمبود سایزهای خاص میلگرد در کارخانه‌ها ایجاد شده است.

با توجه به کمبود موقتی میلگرد در بازار، انتظار می‌رود که قیمت روز میلگرد در روزهای آینده در محدوده فعلی باقی بماند. با این حال، در صورت رفع این کمبود، نرخ این محصول ممکمن است دوباره روند نزولی خود را آغاز کند.

در همین راستا قیمت تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 10 تا 50 هزار تومانی همراه بود اما برخی کارخانه‌ها نیز قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

همچنین انواع ورق سیاه (st37 و st52) در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود. برخی کارخانه‌ها نیز در برخی ضخامت‌ها کاهش قیمت 100 تا 500 تومانی را اعمال کردند. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک و پروفیل در و پنجره در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما قیمت پروفیل اصفهان 500 تومان افزایش داشت. قیمت انواع لوله (مانیسمان، داربستی، درزدار) در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده بدون تغییر بود.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت نبشی ناب تبریز و نبشی آریان فولاد با افزایش200 تا 400 تومانی همراه بود.

رشد جزئی قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا

بورس کالا در روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ میزبان عرضه ۲۳۰ هزار تن آهن اسفنجی بود. در این روز شاهد تقاضای ۰.۸ برابری نسبت به عرضه بودیم که در نهایت ۶۲ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفتند.

قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات اخیر با افزایش ۰.۲۵ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۲۳۹۷ تومان رسید این در حالی است که قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته ۱۲۳۶۶ تومان بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تقاضا در رکود، میلگرد در مسیر صعود

با وجود تقاضای نسبتاً ضعیف، قیمت آهن اسفنجی در معاملات این هفته با افزایش جزئی همراه بود؛ به نظر می‌رسد کمبود عرضه در برخی از گریدها و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه، عاملی برای این افزایش قیمت بوده باشد.





:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد , قیمت روز آهن آلات , قیمت روز تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

گرمای تابستان در راه است و بازار آهن نیز به مانند دیگر عرصه‌ها، خود را برای چالش‌ها و نوسانات قیمتی آماده می‌کند. زمزمه‌های اعمال محدودیت‌های برقی در کارخانجات، کمبود سایز در برخی مبادی پرفروش و افزایش 30 درصدی کرایه حمل‌ها، ناقوس نگرانی‌ها را در این بازار به صدا درآورده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از اوضاع بازارهای مالی حاکی است نرخ ارز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در یک بازه نسبتا باثبات قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار با هدف کاهش ریسک‌های معاملاتی تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات، از حجم فعالیت خود می‌کاهند. در نتیجه، نرخ ارز در یک بازه نسبتا باثبات قرار می‌گیرد.

طبق آمار قیمت دلار در هفته گذشته در کانال‌های 57، 58 و 59 هزار تومانی نوسان کرد. به عقیده برخی فعالان بازار، کانال 58 هزار تومانی محل مناسبی برای نوسان دلار در روزهای پیش‌رو است.

بازار آهن نیز در نخستین روز هفته شاهد ثبات قیمت در اکثر محصولات بود با این حال، برخی نوسانات جزئی نیز در قیمت برخی اقلام مشاهده شد. به عنوان نمونه قیمت روز میلگرد در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود اما برخی کارخانه‌ها کاهش قیمت 100 تا 300 تومانی را اعمال کردند.

قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود اما ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها 30 تا 150 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه (st37 و st52) و سایر ورق‌های فولادی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود با این حال فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 300 تا 800 تومان افزایش قیمت داشت. قیمت ورق‌ گالوانیزه، روغنی و رنگی در اکثر کارخانه‌ها 400 تومان کاهش یافت.

پروفیل: قیمت پروفیل در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود؛ قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی و سایر لوله‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز در برخی کارخانه‌ها 200 تا 500 تومان افزایش یافت اما برخی دیگر از کارخانه‌ها ثبات قیمت را حفظ کردند.

بازار آهن در انتظار تابستان؛ نگرانی‌ها و امیدها

بازار آهن در حالی به استقبال گرمای تابستان می‌رود که زمزمه‌های اعمال محدودیت‌های برقی کارخانجات بار دیگر به گوش می‌رسد. این موضوع که در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم، نگرانی‌هایی را از بابت اختلال در عرضه داخلی ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، برخی از مبادی پرفروش با محدودیت سایز مواجه شده‌اند و به نوعی در تأمین برخی از نیازهای بازار با مشکل روبه‌رو هستند. به عنوان نمونه سایزهای قابل بارگیری میلگرد خراسان سایزهای 14، 16، 18، 28، 32، میلگرد میانه 14، 25، 32، میلگرد ابرکوه 14، 18، 20 و میلگرد نیشابور 20، 22، 25 گزارش شده است.

این کمبود، در کنار افزایش 30 درصدی کرایه حمل‌ها از ابتدای سال، می‌تواند به گرانی بیشتر و نوسانات قیمت آهن آلات در بازار آهن دامن بزند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن در کمین است؟

با وجود این چالش‌ها، قیمت‌ها در اکثر مبادی ثابت یا حتی با افزایش تخفیفات ارائه می‌شود که این موضوع می‌تواند تا حدی نگرانی‌ها را کاهش دهد و به ثبات نسبی در بازار کمک کند؛ اما در مجموع، اوضاع بازار چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

 

آهن پراس: نرخ دلار در بازار آزاد دیروز به کانال 60 هزار تومان رسید اما در پایان روز کمی عقب‌نشینی کرد و تا 59 هزار و 200 تآهن پرایس: بازار آهن روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی جزئی بود که عمدتاً ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و نگرانی‌ها پیرامون افزایش قیمت دلار بود؛ اما بازار فولاد در حال حاضر با ثبات نسبی قیمت روبه‌رو است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز وجود دارد که می‌تواند به افزایش قیمت آهن آلات در آینده منجر شود...

به نظر می رسد افزایش قیمت طلا در بازار عامل اصلی این موضوع باشد زیرا نرخ دلار آن بالاتر است و حباب مثبت دارد؛ همچنین ممنوعیت عرضه طلای وارداتی در ازای تعهد ارز حاصل از صادرات و تهدید اروپا در اعمل تحریم جدید علیه ایران در شورای حکام مزید بر علت شده و به این افزایش قیمت دامن زده است.

نوسانات دیروز قیمت دلار فضای روانی بازار آهن آلات را به طور جزئی تحت تاثیر قرار داد و در تعدادی از بخش‌ها قیمت آهن آلات افزایش یافت.

قیمت روز میلگرد در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود با این حال میلگرد برخی مبادی مانند کارخانه ابرکوه، خلیج فارس، اروند، یزد و سایر مبادی با افزایش جزئی قیمت همراه بود؛ کف‌نشین‌های بازار میلگرد قیمت‌ها را 200 تا 600 تومان افزایش دادند و مرز قیمت را به 25 هزار تومان رساندند.

قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود؛ قیمت ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها 30 تا 50 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها 100 تا 1000 تومان افزایش یافت اما قیمت ورق سیاه گیلان کارخانه ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 200 تا 1400 تومانی همراه بود اما قیمت ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت قوطی آهنی، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل گالوانیزه و پروفیل مبلی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله جدار چاه، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز ثابت اعلام شد. گفتنی است قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سپری نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر عرضه شد.

آنطور که از نوسانات بازار برمی‌آید بازار آهن روز گذشته شاهد نوسانات قیمتی بود که عمدتاً ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و نگرانی‌ها پیرامون افزایش قیمت دلار بود که به افزایش تقاضا در برخی از مقاطع منجر شد اما برخی از فعالان بازار معتقدند که این افزایش قیمت مقطعی و هیجانی است و به زودی فروکش خواهد کرد با این حال، برخی دیگر معتقدند که اصلاح مثبتی در قیمت‌ها صورت گرفته و کف قیمت‌ها شکسته شده است.

بازار فولاد در حال حاضر با ثبات نسبی قیمت روبرو است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش قیمت آهن آلات در آینده شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در تقلا برای عبور از رکود

دیروز معاملات شمش بلوم فولادی در بورس کالا با افزایش تقاضا و بدون رقابت همراه بود؛ این موضوع می‌تواند به معنای توقف یا حداقل کند شدن روند کاهشی قیمت فولاد در بازار داخلی باشد از همین روز طبق تجربه هر نوع اصلاح قیمت یا ثبات و سکون قیمت‌ها در بازار فرصت خرید به شمار می‌رود. از همین رو با در نظر گرفتن پارامترهای حاکم بر بازار و آینده مبهم بازار آهن، توصیه می‌شود برای خرید محصول مورد نیاز خود با دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه، اقدام کنید.

 



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگرد آجدار , قیمت ناودانی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن و فولاد همسو با سایر بازارهای مالی دچار نوعی بلاتکلیفی است؛ کاهش نرخ دلار، رکود تقاضا، کمبود نقدینگی و سایه انتخابات، عاملی برای بی‌تحرکی و رکود بازار آهن در بازه زمانی فعلی است. فعالان بازار منتظرند تا ببینند نتایج انتخابات چه خواهد شد و چه سیاست‌هایی در حوزه اقتصاد و صنعت فولاد اعمال خواهد شد...
آهن پرایس: بازار ارز و طلا در یک هفته گذشته شاهد تقابل نفس‌گیر میان بازیگران مختلف بوده است. از یک سو، دلار به شدت در تلاش است تا سطح حمایتی 15 ماهه خود را در کانال قیمتی حفظ کند، حمایتی که متاسفانه در بازار سهام به سادگی از دست رفت.

در سوی دیگر، بازارساز مصمم به شکستن این سطح حمایتی و رسیدن به سطوح پایین‌تر است. این جدال نفس‌گیر در یک هفته گذشته در تابلو معاملات به وضوح قابل مشاهده بوده است.

تحلیلگران معتقدند که هر چه سریعتر بازارساز به اهداف پایین‌تر خود برای دلار دست یابد، بار روانی منفی بر سایر بازارها، حداقل از این منظر، زودتر کنار خواهد رفت. گفتنی است نرخ دلار روز گذشته پس از یک عقب‌نشینی کانال 57 هزار تومانی را حفظ کرد.

عدم وجود نقدینگی، رکود تقاضا و سایه انتخابات

عوامل متعددی در این رکود نقش دارند. کمبود نقدینگی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالان بازار است. در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند، تمایل به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار فولاد به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تقاضا برای محصولات فولادی نیز به شدت افت کرده است. رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی، از جمله صنعت ساختمان، یکی از دلایل اصلی این امر است. در چنین شرایطی، طبیعی است که خریداران تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازاری که رونقی ندارد، نداشته باشند.

اما سایه انتخابات نیز بر بازار سنگینی می‌کند. بسیاری از فعالان اقتصادی منتظرند تا ببینند نتایج انتخابات چه خواهد شد و چه سیاست‌هایی در حوزه اقتصاد و صنعت فولاد اعمال خواهد شد. این بلاتکلیفی، عاملی دیگر برای رکود و بی‌تحرکی بازار است.

سکوت پیش از طوفان؟

بازار فولاد در یک هفته گذشته، به مانند سایر بازارها، در رکود و بلاتکلیفی به سر می‌برد. نه خبری از رونق و تحرک است، نه خریداری وجود دارد. گویی همه منتظرند تا انتخابات تکلیف نهایی را روشن کند و تا آن زمان، بازار در فاز بی وزنی و بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. از همین رو قیمت آهن آلات نیز در غالب بخش‌ها با ثبات نسبی همراه بود با این حال، برخی نوسانات جزئی قیمت نیز در برخی از محصولات و کارخانه‌ها مشاهده شد.

در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان، شاهد برخی عقب‌نشینی‌های قیمتی بودیم به این صورت که قیمت آهن اصفهان در برخی از بنگاه‌های تهران 50 تا 100 هزار تومان کاهش یافت. این کاهش قیمت، به نوعی عقب‌نشینی از افزایش قیمتی است که چند روز پیش در این بازار رخ داده بود.

اکثر کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت نگه داشتند. برخی کارخانه‌ها نیز کاهش قیمت 100 تا 200 تومانی را اعمال کردند. به عناون نمونه قیمت میلگرد میانه در هر کیلو 25.200 تومان اعلام شد که کاهش 200 تومانی داشت، قیمت میلگرد نیشابور هم با کاهش 100 تومانی حدود 25.400 تومان برآورد شد.

انواع ورق سیاه (ST37 و ST52) در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها تغییری نداشت. قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند غالب مقاطع فولادی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل صنعتی و ... را ثابت نگه داشتند و برخی کارخانه‌ها نیز کاهش قیمت 200 تا 300 تومانی را اعمال کردند؛ همچنین قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی و لوله گازی در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

با این اوصاف می‌توان گفت بازار فولاد در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و تقاضا برای محصولات فولادی به شدت کاهش یافته است. این موضوع به دلیل کمبود نقدینگی، رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی و همچنین بلاتکلیفی ناشی از انتخابات و عقب نشینی نرخ دلار است.

با وجود ثبات نسبی قیمت در اکثر مقاطع، برخی نوسانات جزئی نیز مشاهده می‌شود. این نوسانات نشان‌دهنده عدم تعادل در بازار و تردید فعالان نسبت به آینده است.

آرامش در بازار آهن اسفنجی

همسو با رکود کلی در بازار آهن، دیروز شاهد آرامش و ثبات نسبی در بازار آهن اسفنجی بودیم. معاملات در این بخش در آرامش انجام شد و هیچ نوسان قیمتی قابل توجهی مشاهده نشد. این موضوع نشان می‌دهد که فعالان بازار آهن اسفنجی نیز منتظرند تا ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به عبارتی بالاترین حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالای دیروز گزارش شد به این صورت که حدود 205 هزار تن از این محصول عرضه شده و 84 درصد از آن نیز به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی بلای جان بازار آهن

پیش‌بینی وضعیت بازار فولاد در کوتاه‌مدت دشوار است. به نظر می‌رسد که تا زمان برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتایج آن، بازار در همین فاز رکود و بلاتکلیفی باقی خواهد ماند.

اما در بلندمدت، رونق بازار فولاد به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کشور، سیاست‌های دولت در حوزه صنعت و معدن و همچنین تحولات بازارهای جهانی بستگی خواهد داشت.



:: برچسب‌ها: قیمت آهن اصفهان , قیمت آهن آلات , قیمت میلگرد آجدار , قیمت پروفیل ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار صادرات مقاطع طویل فولادی ایران پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در بلاتکلیفی به سر می‌برد. صادرکنندگان به دلیل عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و اقتصادی، منتظر مانده‌اند و فعالیت‌های تجاری به دلیل فقدان دستورالعمل‌های واضح، نامنظم است؛ حجم معاملات در بازار پایین بود و غالب محصولات با استقبال ضعیف خریداران مواجه شدند...
آهن پرایس: در ابتدای روز شنبه دلار در تلاش بود تا حمایت میدلاین کانال صعودی 15 ماهه خود را در حدود 58 هزار تومان حفظ کند اما با آغاز فعالیت مجدد بانک مرکزی در روز گذشته، قیمت دلار در بازار آزاد به کانال 57 هزار تومان بازگشت و احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد؛ این موضوع در کنار کاهش انس جهانی طلا، منجر به افت محسوس قیمت طلا در بازار داخلی شد.

بازار فولاد در سکوت و ثبات نسبی

فعالان بازار بعد از افزایش قیمت آهن آلات در روز پنجشنبه، منتظر اعلام قیمت جدید از سوی فروشندگان بودند؛ به این صورت که در ادامه روند نوسانات افزایشی برخی مبادی فروش بین 100 تا 200 تومان افزایش قیمت داشتند به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در محدوده 24500 تا 25500 تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده معامله شد؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه حدود 25 هزار تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم 25.500 تومان معامله شد.

در واقع قیمت روز میلگرد در کف قیمتی خود قرار دارد و نوسان خاصی مشاهده نمی‌شود اما به طور کلی رونق چندانی ندارد و شاهد آرامش و ثبات نسبی در این بازار هستیم.

بازار تیرآهن نیز رونق چندانی ندارد و غالب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند، تیرآهن 20 و 22 در بازار موجود است، اما قیمت آنها زیر قیمت تمام شده بورس گزارش می‌شود.

قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر قوطی پروفیل‌ها با کاهش 200 تا 500 تومانی عرضه شدند اما شماری از مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله گازی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز با کاهش 200 تا 500 تومانی عرضه شدند.

قیمت انواع ورق فولادی با روند کاهشی همراه بود به این صورت که قیمت ورق سیاه مبارکه و اکسین 200 تا 500 تومان کاهش داشت اما شماری از مبادی فروش ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق گالونیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها کاهش 500 تومانی داشت.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب کاهش 200 تومانی داشت. در مجموع، بازار فولاد در نخستین روز هفته با آرامش و ثبات نسبی همراه بود، قیمت دلار در حال عقب نشینی است و این موضوع می تواند عاملی برای ثبات بیشتر بازار باشد.

افت قیمت شمش، رشد قیمت میلگرد و تیرآهن

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی از افت چشمگیر معاملات است. به این صورت که روز شنبه 5 خرداد 1403 در تالار صنعتی بورس کالا از 776 هزار و 71 تن محصول فولادی عرضه شده، تنها 32 هزار و 598 تن (معادل 4%) به فروش رسید.

به این صورت که 27 هزار و 115 تن شمش بلوم عرضه شد که تنها 10% آن (2 هزار و 900 تن) به قیمت 220 هزار و 800 ریال به فروش رفت که این قیمت 2.6% پایین‌تر از قیمت پایه است.

همچنین حدود 30 هزار و 266 تن میلگرد معامله شد که قیمت میانگین میلگرد 236 هزار و 441 ریال برآورد شد که 0.5% نسبت به قیمت پایه افزایش یافت. علاوه‌بر این 21 هزار و 500 تن میلگرد آلیاژی عرضه شد که 7% آن (1500 تن) با قیمت 314 هزار و 666 ریال (0.8% پایین‌تر از قیمت پایه) به فروش رفت.

عرضه میلگرد کلاف نیز 13 هزار و 142 تن اعلام شد که 1% آن (121 تن) با قیمت 241 هزار و 405 ریال (7.1% پایین‌تر از قیمت پایه) معامله شد. حدود 5 هزار و 720 تن نیز تیرآهن معامله شد. قیمت تیرآهن 265 هزار و 968 ریال بود که گویای افزایش قیمت این محصول 2.5% نسبت به قیمت پایه است.

عرضه ورق گرم نیز 20 هزار و 500 تن اعلام شد که 5% آن (1025 تن) با قیمت 303 هزار و 688 ریال (1.8% پایین‌تر از قیمت پایه) معامله شد. در مجموع، حجم معاملات در بازار فولاد امروز پایین بو و قیمت شمش بلوم با افت 2.6 درصدی همراه بود. و غالب محصولات فولادی با استقبال ضعیف خریداران مواجه شدند.

صادرات مقاطع طویل فولادی ایران در بلاتکلیفی

بازار صادرات مقاطع طویل فولادی ایران پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در بلاتکلیفی به سر می‌برد. صادرکنندگان به دلیل عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و اقتصادی، منتظر مانده‌اند و فعالیت‌های تجاری به دلیل فقدان دستورالعمل‌های واضح، نامنظم است.

  • عدم قطعیت در بازار: صادرکنندگان به دلیل عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و اقتصادی، از انجام معاملات جدید خودداری می‌کنند.
  • تعلیق موقت فعالیت‌ها: فعالیت‌های تجاری در بازار صادرات مقاطع طویل فولادی ایران به دلیل ایام سوگواری و عدم وجود دستورالعمل‌های واضح، به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.
  • کاهش قیمت‌ها: برخی از کارخانه‌ها قیمت میلگرد صادراتی خود را 10 دلار در هر تن کاهش داده‌اند.
  • پیشنهادات محدود: فقط پیشنهادات پراکنده میلگرد در حدود 430-450 دلار در هر تن EXW ارائه شده است.
  • معامله محدود: یک معامله 3000 تنی میلگرد به قیمت 430 دلار در هر تن FCA در این هفته انجام شده است.
  • ثبات قیمت میلگرد کلاف: قیمت میلگرد کلاف به طور اسمی در 490-500 دلار در تن EXW برای SAE1006-1008 ثابت مانده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن چشم انتظار انتخابات

با توجه به عدم قطعیت در بازار، پیش‌بینی می‌شود که صادرات مقاطع طویل فولادی ایران در کوتاه‌مدت به روند کاهشی خود ادامه دهد. از سرگیری فعالیت‌ها در این بازار به تحولات سیاسی و اقتصادی و همچنین وضوح در دستورالعمل‌های صادراتی بستگی دارد.



:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد , قیمت آهن آلات , قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار فولاد در آخرین روز اردیبهشت ماه، پس از روندی کاهشی که با کاهش نرخ دلار همراه بود، به دلیل حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه با نوسان و افزایش قیمت در برخی مقاطع روبرو شد. با وجود این نوسانات، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های خرداد و تیر به دلیل همزمانی با فعالیت‌های انتخاباتی، شاهد نوسان اندک و تقاضای پایین در بازار فولاد باشیم...
آهن پرایس: بازار آهن و فولاد روز گذشته به دلیل وقوع اخبار منفی مبنی بر حادثه سقوط بالگرد دچار نوسان شد و روند کاهشی که در پیش گرفته بود متوقف شد و حتی در برخی مبادی فروش قیمت‌ها افزایش داشت همچنین با وجود کاهش قیمت دلار در روز دوشنبه، شاهد افزایش تقاضا در بورس کالا بودیم و به نوعی کف بازار برای شمش فولادی تا حدودی تثبیت شد.

در همین راستا اکثر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن را ثابت نگه داشتند، اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و فایکو در برخی سایزها 10 تا 200 هزار تومان افزایش داشت.

در برخی کارخانه‌ها قیمت روز میلگرد ثابت بود، اما برخی دیگر 100 تا 300 تومان افزایش قیمت داشتند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه 200 تومان افزایش داشت و 25.200 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد 16 اصفهان نیز با همین میزان افزایش 26.400 تومان اعلام شد.

همچنین غالب کارخانه‌ها قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، پروفیل در و پنجره را ثابت نگه داشتند، اما قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها 100 تومان کاهش داشت.به عبارتی قیمت‌ها با احتیاط بیشتری اعلام شد و برخی مبادی با افزایش اندک قیمت قوطی آهنی در بازار حضور یافته‌اند و نرخ پروفیل تولید شده از ورق 2 میلیمتری بین 39.5 تا 42 هزار تومان اعلام شد.

 به همین ترتیب قیمت لوله داربست، لوله مبلی، لوله گاز و انواع لوله‌های درزدار و بدون درز ثابت اعلام شد و قیمت نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد.

انواع ورق سیاه (st37 و st52) در فولادمبارکه و اکسین 100 تا 1000 تومان افزایش قیمت داشت، در حالی که کاویان و گیلان ثبات قیمت را حفظ کردند. ورق گالوانیزه، ورق استیل، ورق شیروانی و... در بیشتر کارخانه‌ها 1500 تومان افزایش قیمت داشتند.

بازار فولاد در شوک! نوسان قیمت آهن پس از سقوط بالگرد

به طور کلی روند کاهشی چند ماه گذشته در بازار داخلی فولاد متوقف شده، اما هنوز خبری از افزایش قیمت آهن آلات نیست. همانطور که اشاره شد بازار آهن شاهد نوسانات مختصری در قیمت برخی مقاطع بود که عمدتاً ناشی از تغییر قیمت مواد اولیه و تقاضای بازار و اخبار روز و نرخ دلار است.

عقب‌نشینی دلار، افزایش قیمت‌های دیروز را تا حدی خنثی کرده و بازار در انتظار ثبات است؛ قیمت‌ها در روزهای آینده به نوسانات دلار و سایر عوامل کلان اقتصادی بستگی خواهد داشت.

شایان ذکر است روز یکشنبه با انتشار خبر سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و هیأت همراه و شهادت ایشان در پی این حادثه، در بازار ارز و آهن ورق برگشت و روند معکوس افزایشی در پیش گرفت، اما در پایان روز تأثیر این واقعه در بازار پیشخور شد و دلار به سرعت عقب‌نشینی کرد به طوری که در پایان روز هر دلار در مرز ۵۸ گزارش شد. در واقع روز گذشته بازار ارز روند کاهشی داشت اما افزایش قیمت آهن در برخی بخش‌های بازار همچنان ادامه داشت.

امروز نیز بازار فولاد هنوز رونق نگرفته است، اما برخی شنیده‌ها از ثبات نسبی قیمت‌ آهن آلات حکایت دارد. در واقع به دلیل تعطیلی فردا به مناسبت تشییع شهدای خدمت، بازار تا پایان هفته کم‌رونق یا نیمه‌تعطیل خواهد بود.

با این اوصاف کارشناسان بازار فولاد پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های خرداد و تیر احتمالا شاهد نوسان اندک و تقاضای پایین در این بازار باشیم؛ دلیل این امر، مصادف شدن این دو ماه با فعالیت‌های انتخاباتی است که به طور معمول منجر به رکود و فریز شدن فعالیت‌ها در اکثر بازارها می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز می‌توانید مطالعه کنید: ورق برگشت!

در نتیجه، انتظار می‌رود که در این دو ماه شاهد کاهش حجم معاملات در بازار فولاد، ثبات نسبی قیمت‌ها و کاهش تقاضا برای محصولات فولادی باشیم.

گفتنی است طبق ابلاغیه منتشر شده عرضه‌های میلگرد و تیرآهن در بورس کالا به روز شنبه 5 خرداد و عرضه‌های آهن اسفنجی به روز یکشنبه 6 خرداد موکول شده است.



:: برچسب‌ها: قیمت روز میلگرد , قیمت آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 خرداد 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آهن پرایس

بازار آهن روز گذشته کم‌تحرک بود و قیمت‌ها ثابت یا با کاهش جزئی همراه بود؛ اما خبر سانحه هوایی رئیس جمهور شوکی به بازار وارد کرد و قیمت دلار را افزایش داد که احتمالا به دنبال این حادثه قیمت آهن آلات نیز تا حدودی افزایش بیابد...
بازار فولاد روز گذشته نیز روندی کم‌تحرک و بدون هیجان را تجربه کرد. حجم معاملات در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و فعالان بازار در حال نظاره‌ اوضاع هستند.

قیمت‌های پیشنهادی در تمامی زیرمجموعه‌های بازار فولاد ثابت یا با کاهش 100 تا 400 تومانی روبه‌رو شد، به طوری که قیمت میلگرد آجدار در محدوده 24500 تا 25000 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز در برخی بنگاه‌های تهران ثابت مانده و در برخی موارد با افت جزئی قیمت 10 تا 100 هزار تومانی همراه بوده است.

قیمت انواع ورق سیاه (st37 و st52) در اکثر کارخانه‌ها 100 تا 1500 تومان کاهش یافت همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق استیل و روغنی در اکثر کارخانه‌ها 500 تومان کاهش یافت.

اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل صنعتی و ... را ثابت نگه داشتند، اما قیمت پروفیل نیکان 100 تا 200 تومان کاهش داشت، قیمت قوطی آهنی تولید شده از ورق ضخامت 2 میلیمتر نیز در محدوده 39 تا 41 هزار تومان نوسان دارد.

 گفتنی است قیمت انواع لوله مانیسمان، داربستی، اسپیرال و ... در بیشتر کارخانه‌ها ثابت ماند؛ همچنین اکثر کارخانه‌ها قیمت نبشی، قیمت ناودانی و سپری را ثابت نگه داشتند، اما برخی دیگر 200 تا 500 تومان کاهش قیمت دادند.

تأثیر نرخ ارز بر بازار آهن

ثبات نرخ ارز در روز گذشته، عاملی برای ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد تلقی شد با این حال، همچنان تقاضا در این بازار ضعیف است و رونق چندانی مشاهده نشد.

حجم معاملات در بازار آهن و فولاد بسیار پایین است و قیمت‌ها در تمامی بخش‌ها ثابت یا با کاهش جزئی داشتند؛ ثبات نرخ ارز عاملی برای ثبات نسبی قیمت آهن آلات گزراش شد اما در عصر روز گذشته ورق برگشت و بازار ارز و سکه در واکنش به خبر سانحه هوایی رئیسی شوکه شد!

به این صورت که قیمت دلار آمریکا که صبح یکشنبه در کانال 56 هزار تومان معامله می‌شد، پس از انتشار خبر سانحه هوایی برای ابراهیم رئیسی و هیات همراه، با واکنش شدیدی از سوی معامله‌گران روبه‌رو شد. در معاملات پشت خطی، قیمت دلار به بالای 61 هزار تومان صعود کرد که نشان‌دهنده افزایش 9 درصدی در عرض چند ساعت است؛ اما صبح امروز قیمت دلار به مرز کانال 60 هزار تومان رسید و به طور جزئی کاهش یافت.

این شوک خبری و درگذشت رئیس جمهور و هیأت همراه او کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار داد که بی‌تردید بازار آهن و فولاد نیز از آن مستثنا نیست؛ به عبارتی دیگر این واقعه، واکنش‌های احساسی شدیدی را در بین معامله‌گران برانگیخت که می‌تواند به افزایش تقاضای مقطعی و در نتیجه افزایش قیمت آهن آلات و سایر بازارهای موازی در روزهای آتی منجر شود.

خبر درگذشت رئیس جمهور ابهامات زیادی را پیرامون آینده سیاسی ایران ایجاد کرده است؛ احتمال بی‌ثباتی سیاسی و تنش‌های احتمالی در پی این سانحه، می‌تواند نگرانی‌های مربوط به آینده اقتصاد ایران را افزایش دهد که این امر نیز می‌تواند به افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن بیانجامد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ورق و پروفیل پیشتاز ریزش قیمت

گفتنی است به دنبال این خبر، سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد که امروز 31 اردیبهشت 1403 کلیه معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران و همچنین معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس‌های کالایی تعطیل خواهد بود اما معاملات فیزیکی بورس کالا به روال عادی انجام خواهد شد.



:: برچسب‌ها: قیمت آهن آلات , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگرد آجدار , قیمت ناودانی ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 خرداد 1403 | نظرات ()